Τρεις διαφορετικές μητέρες, μιλούν στα παιδιά τους.. Πώς χειρίζονται τον λόγο;
Ας δούμε ποια θα χρησιμοποιήσει καλύτερα την λεκτική της ικανότητα, ώστε να ωφελήσει το παιδί της. Όλοι οι γονείς αγωνιζόμαστε καθημερινά για την σωστή τους διαπαιδαγώγηση. Ίσως το παρακάτω κείμενο, μας βοηθήσει να βρούμε τις ατέλειες μιας πιεστικής καθημερινότητας..
Στόχος μας είναι η οικοδόμηση ενός παιδιού με κριτικό χαρακτήρα, πνευματώδες και γεμάτο αρετές.
Κατά την διάρκεια του φαγητού:
Μητέρα Α : Λοιπόν Αρετή, ας φάμε.
Μητέρα Β : Λοιπόν Πέτρο, ήρθε η ώρα να φάμε το μεσημεριανό μας γεύμα. Ας δούμε τι έχουμε.. είναι τα καρότα!
Μητέρα Γ: Λοιπόν Νικόλα, είναι μεσημέρι. Μήπως πείνασες; Η Μανούλα δεν φαντάζεσαι πόσο πολύ πεινάει! Σαν λύκος! Ας δούμε τι έχουμε στο ψυγείο.. Ω, τι είναι αυτό; Είναι πορτοκαλί. Για μάντεψε τί είναι.. Χμ, μήπως είναι μανταρίνια; Ή μήπως λάχανο; Θα μπορούσε όμως να είναι λάχανο; Το βρήκες, είναι καρότααα!
Μιλήστε στο παιδί σας. Είναι ίσως το λιγότερο ακριβό και ό,τι πιο χρήσιμο μπορούμε να κάνουμε, ώστε να ενισχύσουμε το πνευματικό τους επίπεδο, λένε οι ερευνητές.
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως αν ξεκινήσετε να μιλάτε στα παιδιά σας από μωρά, τα πλεονεκτήματα είναι εκπληκτικά:
- Αλλάζει η δομή του εγκεφάλου τους και τους δίνει ένα υψηλότερο IQ.
- Αποκτούν ένα πλούσιο λεξιλόγιο.
- Βελτιώνουν την δεξιότητα της ανάγνωσης.
- Έχουν καλύτερα αποτελέσματα συνεργασίας και επικοινωνίας.
- Ανάπτυξη υγιούς κριτικής σκέψης.
- Ένα καλύτερο μέλλον.
Το κλειδί είναι ο τρόπος, το «πώς» θα μιλήσουμε.
Η μητέρα Α, είναι επιβλητική και με τον τρόπο αυτό χειραγωγεί το παιδί της. Η φράση της «ας φάμε», δεν δείχνει καν ενθουσιασμό για την τροφή αλλά ούτε και ενδιαφέρον για το αν πεινάει ή όχι το παιδί της. Ίσως η κούραση της ημέρας να την έχει ατονήσει. Αλλά από την στιγμή που γίνεσαι γονιός οφείλεις να είσαι δημιουργικός και προσεκτικός.
Η μητέρα Β προσθέτει περισσότερες λέξεις στην φράση της αλλά με έναν επιτηδευμένο τρόπο. Προσπαθεί να δείξει έναν ενθουσιασμό αλλά δεν τα καταφέρνει. Τουλάχιστον κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Η μητέρα Γ έχει το κλειδί! Οριοθετεί την χρονική στιγμή ότι δηλαδή είναι μεσημέρι. Και συνήθως οι άνθρωποι το μεσημέρι τρώνε.. Η ίδια περιγράφει στο παιδί της, την κατάστασή της.. «πεινάει σαν λύκος». Εδώ χρησιμοποιεί την τέχνη της μίμησης. Έπειτα, ξεκινά το παιχνίδι.. Τι είναι αυτό που έχει το τάδε χρώμα; Μέσω του παιχνιδιού διαπαιδαγωγεί. Λέγοντας το ίδιο πράγμα με διαφορετικούς τρόπους βοηθά τον εγκέφαλο του παιδιού να οργανωθεί, να κατηγοριοποιήσει, και να ενσωματώσει τις πληροφορίες.
Τι είδους συζήτηση όμως;
Δεν παίζει ρόλο μόνο ο τρόπος που θα μιλήσουμε στο παιδί μας, αλλά έχει και σημασία τι θα του πούμε.. Αν ξεκινήσετε από μωρό να του μιλάτε, μην βγάζετε άναρθρες κραυγές όπως εκείνο για να είστε χαριτωμένοι! Δεν ωφελεί το παιδί σας, παρά μόνο στο να γελάσει στιγμιαία. Αρχίστε να του μιλάτε ήρεμα, γλυκά χωρίς βιασύνη..
Το μωρό σας, θα ακούει τις λέξεις μία-μία και θα συνηθίσει το άκουσμά τους. Κάθε λέξη έχει και διαφορετικό τόνο, διαφορετική ακουστική. Μπορείτε να τονίζετε φράσεις ή λέξεις που θέλετε να τις καταλάβει, για παράδειγμα το «σ΄ αγαπώ πολύ» θα πρέπει να το συνοδεύει μια γλυκιά χροιά, μια ηρεμία και ένα πρόσωπο με έκφραση φροντίδας και στοργής.
Μιλήστε του, ανάλογα με την ηλικία του. Δεν γίνεται να προσπαθείτε να επικοινωνήσετε με το παιδί σας, όπως με τον/την σύντροφό σας. Επίσης, μην απαιτείτε όσο έξυπνο κι αν είναι, να μιλά και να ακούει όπως ένας ενήλικας. Συμπερασματικά, λαμβάνουμε υπόψιν την ηλικία του παιδιού μας, ενσωματώνουμε στον λόγο μας την παιδικότητα που της αρμόζει και ενισχύουμε το λεξιλόγιο μας, ένα επίπεδο πιο πάνω.
Η ηλικία των 3 μέχρι 5 ετών θεωρείται η ιδανική για την εκμάθηση νέων λέξεων. Είναι η πιο «δεκτική ηλικία εκμάθησης νέων λεκτικών δεξιοτήτων»
Λεπτομερής συζήτηση
Οι ερευνητές Betty Hart και Todd Risley τη δεκαετία του 1990(University of Kansas ) επισκέφθηκαν σπίτια και μετρούσαν πόσες λέξεις οι γονείς χρησιμοποιούσαν για να μιλήσουν στα παιδιά τους. Μέχρι την ηλικία των 4, διαπίστωσαν πως στα σπίτια που οι γονείς είχαν πλούσιο λεξιλόγιο, τα παιδιά είχαν ακούσει 32 εκατομμύρια περισσότερες λέξεις από ότι στα σπίτια γονέων με λιγότερο διευρυμένο λεξιλόγιο. Αξίζει να σημειωθεί πως τα παιδιά με πλούσιο λεξιλόγιο ανέβασαν υψηλότερα τον δείκτη ευφυΐας τους, ανεξαρτήτως της οικονομικής κατάστασης των γονέων. Τα παιδιά όπως είπαμε και παραπάνω, δεν χρειάζονται χρηματική ενίσχυση και ακριβά παιχνίδια!
Παραδείγματα για γονείς
Την ώρα του μπάνιου:
- Μπορείτε να περιγράψετε κατά πόσο είναι ζεστό το νερό, τα παιχνίδια του, τι βλέπει γύρω του, τις ζεστές πετσέτες ή το μπουρνουζάκι του.
- Αν υπάρχει κάποιο πλαστικό ζωάκι, τι ήχους βγάζει και πως κάνει.
- Τραγουδήστε μαζί ή και μόνος/η σας, ένα τραγούδι που αγαπά.
- Περιγράψτε τις κινήσεις σας, τι θα κάνετε τώρα, τι ακολουθεί έπειτα.
Στο υπνοδωμάτιο του:
- Περιγράφουμε, τα ρούχα του, τι χρώμα έχουν, συνδέουμε ιστορίες με τα λεγόμενά του.
- Του οριοθετούμε τη χρονική στιγμή, αν είναι βράδυ πως όλοι οι άνθρωποι είναι κουρασμένοι και κοιμούνται την νύχτα.
- Διαβάζουμε ένα παραμύθι, ή ακόμα καλύτερα εξιστορούμε κάτι από το μυαλό μας, ανάλογα με το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε.
- Τραγουδάμε νανουρίσματα κατά τη διάρκεια που είναι στην αγκαλιά μας.
Καλή επιτυχία στη μεταξύ σας επικοινωνία! Είναι μια προσέγγιση χωρίς κόστος που μελλοντικά θα «επιστρέψει» σ’ εσάς!